2014. szeptember 10., szerda

Évelő virágágyások

Bátran mondhatom, hogy ráment az egész nyár. Amikor már azt hittem, hogy kész és már csak a tavaszi virágok vannak hátra, akkor mindig történt valami változás. Megláttam valami szépet, kimentem a rétre, majd megint megláttam valami szépet. Eléggé megszívattam magam, hogy 5 különálló ágyást kellett összeállítanom, nem egy nagyot, de megérte. A fűnyírásról nem is beszélve, de már megvan a rutin, így hamar végzek a szlalommal.

Egy bejegyzésben szerettem volna bemutatni a virágokat, de annyira hosszú lett, hogy muszáj szétbontanom több darabra, hogy élvezhető legyen és ne legyen olyan mikorleszmérvége érzése senkinek.
Nagyjából 30 oldal A4-es piszkozat született.....Ágyásonként haladtam. Próbáltam őket úgy összeállítani, hogy legyen benne egy kevés tavaszi, de nagy részét a nyári virágok tegyék ki.  Figyeltem, hogy ne legyen sok virágismétlés, mégis szimmetrikus legyen az 5 ágyás úgy egyben és ágyáson belül is. Arra is ügyeltem, hogy 2 egymás melletti ágyásban ugyanolyan virágok ne legyenek, azt viszont megengedtem magamnak, hogy az 1-es és 5-ös és a 2-es és 4-es ágyásban legyenek egyforma virágok.
A vonalvezetést az én No1.-on adja ami nem más, mint az évelő díszgyertya. Rózsaszín díszgyertyával kezdődik, majd végződik minden. A középső ágyás a legmagasabb, abban van a folyton virágzó gyönyörű színű rózsánk, mellette 2 fehér díszgyertya. Gyengéim még a zsályák, a kerti macskamenta és a gólyaorr, belőlük is lesz szinte minden ágyásban.
Amikor azt hittem, hogy kész vagyok, akkor szétkaptam egy ágyást, majd még egyet és ez így ment egész nyáron. Voltak napok amikor legszívesebben földhöz csaptam volna mindent, mert már ötödjére variáltam át a virágokat és nem hogy jobban tetszett volna, hanem.....Ezt a bejegyzést kb 2 hete kezdtem el írni, mert azt hittem, hogy már nem fogok változtatni semmin. Készítettem cukorka kis montázsokat, hogy egybe lehessen látni az összes virágot és a harmadik montázs elkészülte után megint szétkaptam az ágyásokat... zárójelben megjegyezném, hogy egyik virágot sem öltem meg, azok közül halálozott el kettő amikhez hozzá sem nyúltam. Lehet, hogy megsértődtek, hogy velük nem foglalkozok annyit.
Idén látványban még nem vagyunk valami erősek, de türelem sok-sok virágot terem. Legfőképp a réti szerzemények néznek ki cefetül, de az összes hajt. Tavaszra csak a kénsárga/napsárga tündérvirágokat, tüdőfüveket, primulákat hagyom, mert szeretném, ha a virágok nagy része együtt tudna fejlődni.
Sokat spóroltam a mezei virágokkal és azzal, hogy megnéztem, hogy a kiszemelt áldozatnak milyen gyökere van és hogy lehet-e tőosztással szaporítani, így sokszor 2 virág helyett csak egyet vettem meg. A tavasszal, nyár elején vásárolt virágok már annyira megerősödtek, hogy tudjanak osztódással szaporodni, így amikor hűvösebb idő volt neki is estem pár darabnak, ezzel is spóroltunk nem keveset. Egyedül a hegyi imolánál nem voltam körültekintő, mert nem néztem időjárás előrejelzést. Amikor kivettem akkor enyhe idő volt, viszont utána jött ez a nagy meleg és szegénykém még mindig ki van borulva idegileg. A virágokat ontja így is, csak kicsit hülyén néz ki, hogy az alsó nagy levelei még mindig le vannak konyulva.

Fontos tapasztalat: 

A kertészetekben általában akkor lehet kapni az egyes virágokat amikor éppen virágoznak, mert mindenki a látványra megy. Sok virágot esélyem sem lett volna máskor megvenni, maximum csak akkor, ha elszámolják magukat a darabszámmal és elvirágzás után marad belőle. Azt viszont nem nagyon tudják megmondani, hogy milyen színű ha valamiből többféle szín létezik, ezért aki azt hiszi, hogy egy alkalommal meg tudja venni az összes virágot az álomvilágban él. Akkor van esélye ha kertépítő, mert akkor beengedik őket a termelők és kedvükre válogathatnak, de kertészetben ezt felejtsük el. Sok helyre csak odatelefonáltam, hogy van-e ez vagy az. Szinte mindenhol leráztak azzal, hogy menjek tavasszal, mert akkor van választék. Egy-két kertészetet megnéztem az érdin kívül, de időpocséklás volt, marad fő beszerzési forrásnak a Kertárium (Érd, Bajcsy-Zsilinszky út).
Árban és választékban is verhetetlenek a környéken, arról nem is beszélve, hogy nagyon kedvesek, segítőkészek. 

Ez a látvány fogadja azt aki belép a kapun:
 

Előző részek:

kezdetek
kerti összefoglaló 2011-2014 július
tervezés

Következő bejegyzések sztárjai (Képek forrása : Botanikaland):

évelő díszgyertya


bugás lángvirág
 
hegyi imola
hosszúlevelű veronika

tarackoló kékgyökér

kerti macskamenta

léggömbvirág

zsálya minden mennyiségben

macskafarkú veronika
évelő szarkaláb

gólyaorrok minden mennyiségben
Ligetszépe

kenyérbél cickafark
pompás ligetszépe




6 megjegyzés:

  1. Azt hiszem minden kertész, vagy inkább amatőr kertész így működik. Helyettem is írhattad volna. A férjem szerint állandóan átások. A méretek, majd kiterjedések, elveszett virágok előkerülése, mikor már kimértem a berakottakhoz a helyet, stb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerettem csinálni, de azt azért nem szeretném, hogy innentől kezdve minden nyaram erről szóljon. Jövőre az álomkonyhakertet szeretnénk megvalósítani, az sem lesz 10 perces mutatvány. Idén legalább az epreket szeretném átköltöztetni ami egyenlőre csúszik, mert tele van virággal és eperrel.
      Próbáltam nem túlzsúfolni, hogy ne kelljen virágokat keresnem, de szerintem ez nem jött össze:-)

      Törlés
    2. Idén vettem újabb növényeket, de megfigyeltem azokkal az "egyforma" növényekkel is mindig más volt a virágoskert. S ez benne a jó, gondolom az időjárás, a terjeszkedés, s máris változott, Idéntől már tudatosabban ültettem, tervezetten, idén jutottam el oda, ahonnan indultál.

      Törlés
    3. Tavaly lett felásva a virágok helye, akkor úgy gondoltam, hogy veszek sok-sok magot és spontán vetek. Nagyon rossz ötlet volt, mert elég sok nem kelt ki (valószínűleg nagy részét megették a madarak, a többit meg kigazoltam) és nagyon idétlenül nézett ki, hogy itt-ott nőtt csak ki valaki és akkor úgy döntöttem, hogy hagyom az egészet a francba, majd akkor lesz szép virágoskertünk amikor lesz időm megtervezni.
      Jövőre próbálok csak tavasszal elmenni a kertészetbe, utána meg maradni itthon a ...:-)

      Törlés
  2. Jaj, nagyon örülök,mert nyáron vettem egy virágzó cserjét és nem tudtam a nevét. Most már tudom : évelő díszgyertya.:) A száraz ágait vágjam le ugye??? Teljesen beleszerettem, a Balatonnál rengeteg városi ágyásban pompáznak.
    Mesések a virágaid!!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm!!!
      Gyönyörű virág az évelő díszgyertya, ha csak egyféle virágot választhatnék akkor tuti, hogy ez lenne. A száraz ágakat nyugodtan levághatod. Megfigyeltem, hogyha a nagyon hosszú ágakat levágom aminek a végén már csak pár virág van a szára viszont tele van olyan kis izékkel amikben a magokat érleli akkor sokkal szebben fejlődik. Voltak ágak amikről zölden leszedtem azokat a kis tasakokat, hogy ne a magokra menjen el az energiája, mert sajnáltam azt a pár virágot ami rajta volt.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...